aloldal fejléckép

Nőgyógyászati onkológiai

A szűrővizsgálat az alapja az onkológiának. A szűréssel, mint másodlagos megelőzési módszerrel lehetőség van a betegségek rákmegelőző vagy korai stádiumban történő felfedezésére. A leggyakrabban előforduló betegségek a következők:

• Petefészekrák
  • Szeméremtesti daganat
  • Mellrák ill. emlőrák
  • Méhnyakrák

Petefészekrák

Sajnos ez a betegség nem szűrhető jó hatásfokkal. Az esetek 75%-a előrehaladott állapotban kerül felfedezésre. A petefészekrák 10 %-a mutat öröklésmenetet, ezért azokban a családokban ahol emlő és/vagy petefészek daganat előfordult, javasolt a lányoknak fiatalkortól (20 éves kortól) nőgyógyászati vizsgálaton rendszeresen megjeleni.

Szeméremtesti daganat

Ez a betegség „szem előtt” helyezkedik el. Rákmegelőző állapotban is felfedezhető, ha valaki rendszeresen vizsgálja, megfigyeli testét és rendszeresen jár nőgyógyászati szűrésre.

Mellrák ill. emlőrák

Az emlő kötőszövetből, mirigyállományból és zsírból álló szerv, ahol a mirigyeket alkotó hámsejtekből rosszindulatú daganata alakulhat ki. A földön körülbelül egymillió nő szenved emlőrákban, azaz nagyjából minden tizedik nő érintett ill. érintett lesz.

A méhnyakrák

A méhnyakrákot a humán papillomavírus (HPV) okozza, amely elsősorban nemi érintkezés útján jut a szervezetbe, de kézzel is átvihető, azaz fertőzött eszközök, használati tárgyak is közvetíthetik. A méhnyakrák sejtkenet mintavétellel, HPV szűréssel és méhszájmegtekintéssel (kolposzkópia) rákmegelőző állapotban felfedezhető és kisebb műtéti beavatkozással (kúpkimetszés, konizáció) gyógyítható.

A méhnyakrák esetében azonban létezik az elsődleges megelőzés is, amely a betegséget kiváltó tényező megelőzésére vonatkozik. Jelen esetben ez a HPV elleni védőoltás, amely alkalmas a HPV fertőzés kivédésére, mely a méhnyakrák kiváltó tényezője. A HPV fertőzés vezet a méhnyakrák kialakulásához.

Az oltás a HPV fertőzést megelőzve biztosítja, hogy a méhnyaksejtek épen maradjanak, s nem indul el a sejtek daganatos burjánzása.

A méhtest daganatra hajlamosító tényezők közé tartozik az elhízás, a magas vérnyomás, az idősebb életkor, és a cukorbetegség. A felsoroltakból adódik, hogy ez a betegség is megelőzhető a rendszeres testmozgással és a testsúly normál értéken tartásával.

Korai stádiumban is van már tünete a betegségnek (vérzészavar), ezért ha időben keresik a nőgyógyászt, akkor korai stádiumban megállítható a folyamat.

elejére
a rendelő a térképen